"> لامپ هالوژن رشته‌ای چیست؟ - فروشگاه اینترنتی سیماران مارکت فروشگاه اینترنتی سیماران مارکت

لامپ هالوژن رشته‌ای چیست؟

لامپ هالوژن رشته‌ای چیست؟

لامپ هالوژن رشته‌ای چیست؟

لامپ هالوژن رشته‌ای چیست؟  وظیفه هالوژن در این لامپ‌ها، به وجود آوردن یک چرخه شیمیایی است که در آن تنگستن بخار شده به خاطر گرما روی سطح رشته، مجدداً روی آن ته نشین شود. در لامپهای التهابی معمولی، تنگستن بخار شده روی حباب لامپ ته‌نشین می‌شود و موجب کدر شدن آن می‌گردد، اما در لامپ‌های هالوژن این اتفاق نمی‌افتد. به همین خاطر حباب لامپ تمیز می‌ماند در نتیجه نور لامپ‌های هالوژن در طول عمرشان ثابت خواهد ماند. گاز هالوژن در قسمت‌هایی از حباب با دمای کمتر با بخار تن گستر ترکیب می‌شود. ترکیب این دو با رسیدن به روی رشته لامپ که دمای بالایی دارد، تجزیه شده و دوباره به صورت گاز هالوژن و بخار تنگستن در می‌آید.

 

لامپ ۹ وات سیماران

 

درنتیجه

 

تنگستن بخار شده توسط هالوژن دوباره به رشته باز می‌گردد. انجام این واکنش شیمیایی، نیازمند مقاومت بالای حباب لامپ در برابر دمای زیاد می‌باشد زیرا ترکیب شدن هالوژن و بخار تنگستن با افزایش دمای زیادی همراه است. به این منظور حباب این لامپ‌ها از کوارتز یا انواع شیشه‌ها با دمای ذوب بالا، مثلاً آلومینوسیلیکا ساخته می‌شود. استفاده از کوارتز که مقاومت بالایی در برابر فشار دارد در ساخت لامپ‌های هالوژن باعث می‌شود تا فشار گاز داخل حباب لامپ بیشتر شده و این افزایش فشار موجب کاهش تبخیر تنگستن روی رشته و افزایش طول عمر لامپ می‌گردد. از آنجا که در این لامپ، تنگستن بخار شده در محل اولیه خود ته‌نشین نمی‌شود، دمای رشته در بعضی قسمت‌ها بیشتر می‌شود. این افزایش دما موجب نازک شدن و در نهایت قطع رشته می‌شود که در این حالت می‌گوییم لامپ سوخته است.

 

هالوژن سیماران

 

 

لامپ هالوژن از گذشته تا به امروز:

در سال ۱۹۵۹ اولین سری از این لامپ‌ها با طراحی و ساخت شرکت جنرال الکتریک وارد بازار شد. در طراحی و ساخت این لامپ‌ها از ید استفاده می‌شد و به آنها کوارتز_ید گفته می‌شد. پس از مدت کمی که از ساخت این لامپ‌ها گذشت این شرکت، با علم به مزایای عنصر برم، از آن در ساخت لامپ‌های هالوژن نیز استفاده کرد. در آن سال‌ها این لامپ‌ها کاربردهای خاصی مانند روشنایی استودیوها، لامپهای خودرو، پروژکتورها و… داشتند.

 

دوربین مدار بسته سیماران

دیدگاه‌ها ۰

*
*

ارتباط در واتساپ
ارسال