"> نصب کلید حرارتی - فروشگاه اینترنتی سیماران مارکت فروشگاه اینترنتی سیماران مارکت

نصب کلید حرارتی

نصب کلید حرارتی

چرا به نصب کلید حرارتی نیاز داریم؟

کلید های حرارتی یکی از تجهیزات محافظتی است که به طور مخصوص برای موتور های الکتریکی طراحی و تولید شده اند. از کلید های حرارتی می توان برای روشن کردن و یا خاموش کردن الکتروموتور های تک فاز و یا سه فاز استفاده کرد. از دیگر نام های کلید های حرارتی می توان به کلید های محافظ موتور یا کلید های MPCB اشاره کرد. با نصب کلید های حرارتی بر روی الکتروموتور های تک فاز و سه فاز می توانید از موتور در برابر اضافه بار و همچنین اتصال کوتاه محافظت کنید. در این مقاله از سری مقالات آموزشی سیماران با ما همراه باشید تا با یکدیگر به بررسی مزایای نصب کلید های حرارتی و همچنین خاصیت های مختلف آن ها بپردازیم.

نصب کلید حرارتی

کلید حرارتی چیست؟

همانطور که اشاره کردیم کلید حرارتی یا همان کلید محافظ موتور یکی از کلیدهایی است که می تواند از موتور در برابر اتصال کوتاه و اضافه بار محافظت کند. یکی از مواردی که موجب شده تا کلید حرارتی به رشد قابل توجهی برسند این است که دیگر نیازی به استفاده ترکیبی از فیوزهای مینیاتوری و بی متال نیست. در عوض شما می توانید با نصب کلید حرارتی همان کارایی را داشته باشید.

کلید حرارتی چیست

کلید حرارتی چگونه کار می کند؟

نصب کلید حرارتی موجب می شود تا در صورت رخ دادن اضافه بار بر روی موتور، موتور به شکل کامل از منبع تغذیه قطع شود. وظیفه کلید های حرارتی یا کلید های محافظ موتور آن است که از موتور در برابر اختلالات جریان است. از دیگر مزایایی که با نصب کلید حرارتی بدست می آوریم عبارت است از قابلیت قطع زیر بار و همچنین خاموش و روشن کردن الکتروموتور های سه فاز است.

کلید حرارتی چگونه کار می کند

بنابراین اگر بخواهیم عملکردهای کلید های حرارتی را به صورت خلاصه کنیم می توانیم به شکل زیر عمل کنیم:

  • نصب کلیدهای حرارتی به ما کمک می کند تا از موتور در برابر اضافه بار محافظت کنیم. به این شکل که در صورت مشاهده اضافه بار کلید محافظ موتور خود موتور را به صورت کامل از منبع قطع می کند.
  • از پیش آمدن خطاهای الکتریکی خطرناک مانند اتصال کوتاه جلوگیری می کند. کلید های MPCB به گونه ای طراحی شده اند تا در صورت مشاهده این خطاها به سرعت جریان را قطع کنند.
  • همچنین این کلید ها از تلفات های فازی و عدم تعادل فازی جلوگیری می کنند. موتور های سه فازی تنها در صورتی می توانند درست کار کنند که ولتاژ به صورت منظم در سه کانداکتور آن وجود داشته باشد. اگر بیش از ۲% اختلاف ولتاژ داشته باشیم کارایی موتور بسیار پایین آمده و آسیب های جدی را به همراه خواهد داشت. اما با نصب کلید حرارتی می توانیم از توازن ولتاژ مطمئن شویم. کلید های محافظ موتور به صورت مداوم ولتاژ را اندازه گیری می کنند و در صورت عدم توازن ولتاژ موتور را از منبع قطع می کنند.
بیشتر بخوانید – مراحل نصب دوربین مدار بسته

کلید حرارتی چگونه کار می کند

کلید های حرارتی چه مشخصاتی دارند؟

  1. دارای کلید تست برای تست کردن سالم بودن کلید
  2. قابلیت کنترل دستی به کمک شستی قطع و وصل ( کلید ۰-۱)
  3. داشتن درجه تنظیم جریان به مانند بیمتال ( بهتر است برای کارایی بهتر موتور درجه جریان کلید حرارتی را ۱۰ درصد بیشتر از جریان نامی موتور تنظیم کنید)
  4. دارای ۳ فاز قدرت بوده که ورودی آن به برق و خروجی آن موتور متصل می شود
بیشتر بخوانید – استابلایزر چیست و چه کاربردی دارد؟

مشخصات کلید حرارتی

راهنمای انتخاب کلید حرارتی

پیش از اینکه به سراغ خرید و نصب کلید حرارتی بروید بهتر است ابتدا نکاتی را مد نظر خود قرار دهید. دو فاکتور اصلی که اندازه کلید MPCB را مشخص می کنند عبارتند از:

  • میزان ولتاژ موتور
  • مقدار جریان موتور

بنابراین مقدار ولتاژ کلید محافظ موتور باید با میزان ولتاژ خود موتور برابر باشد. کلید های حرارتی در ولتاژ های مختلفی مانند ۲۳۰، ۳۸۰، ۴۴۰، ۵۰۰ و ۶۶۰ ولت تولید و عرضه می شوند. بعد از ولتاژ مناسب را شناسایی کردیم نوبت به جریان موتور الکتریکی می رسد. همواره در نظر داشته باشید تا کلید محافظ موتوری که خریداری می کنید تقریبا ۱۰ درصد جریانی بیشتری نسبت به جریان موتور الکتریکی شما داشته باشد.

راهنمای انتخاب کلید حرارتی

سخن نهایی

نصب کلید حرارتی می تواند از موتور های الکتریکی در برابر خطاهای الکتریکی نظیر اتصال کوتاه و همچنین اضافه بار محافظت کند. اهمیت کلید های MPCB در بخش ایمنی الکتریکی بسیار بالاست چرا که موتور های الکتریکی در پروژه ها و قسمت های مختلفی از زندگی روزانه استفاده می شوند. امیدواریم توانسته باشیم تا در این مقاله شما را با مزایای نصب کلید حرارتی و ویژگی های آن آشنا کنیم. در صورت وجود هر گونه سوال در مورد عملکرد و انواع کلید های محافظ موتور می توانید با متخصصان و کارشناسان سیماران در ارتباط باشید.

منبع: www.electrical4u.com

نصب کلید حرارتی

دیدگاه‌ها ۰

*
*

ارتباط در واتساپ
ارسال